Liikkuvuus on kaiken liikkeen ja liikkumisen perusta

Venyttelytunnilla suoritetaan sekä venyttely- että stabiloivia harjoitteita erilaisissa alkuasennoissa sekä seisten. Tasapainon hallinta on eräs tärkeimpiä ominaisuuksia ihmisen vapaassa liikkumiskyvyssä.
Tuntiin sisältyy aina harjoituksia tasapainon parantamiseksi.
Kehontuntemuksen herkkyys vaatii hyvän rentoutumisen. Niinpä tunnin aikana keskitytään myös rentouden opetteluun.
Venyttelyssä apuna käytämme Foam Rolleria, palloja ja kuminauhoja.
Opit käyttämään kehoasi taloudellisemmin, ilman turhaa jännitystä. Kehosi joustavuus paranee ja rentoutumisen myötä energiataso kohoaa!

Somaattinen kehonhuolto ja Pilates kuuluvat somaattisiin harjoitusmenetelmiin; näissä kehonhallintaharjoituksissa herätellään ja vahvistetaan kykyä tuntea ja korjata itseämme.Korjausten aikaansaamiseksi työskentelemme ensin tahdonalaisesti, ja toistojen myötä muutokset kehossa myös automatisoituvat. Muutos ei ole pysyvää, joten tarvitsemme ylläpitävää harjoittelua loppuelämämme.

Somaattinen venyttely – tunnilla tehdään monipuolisesti lihasten joustoa lisääviä harjoituksia. Tavoitteena on lihastasapaino, sekä venyvyyden, jouston, liikkuvuuden lisäksi voiman säilyttäminen.

Pilateksen perusteet (selkärangan ja nivelten neutraalit asennot) ovat Somaattisen kehonhuolto- tunnin pohjana. Tunnilla käytettävät aktiiviset ja dynaamiset venytykset tukevat Pilates- harjoittelua.

Vaikka tunnit pääosin perustuvat ”jousimaiseen” lihasten aktiiviseen harjoitteluun, tunneilla pyritään käyttämään tarpeen mukaan monipuolisesti eri venyttelytekniikoita. Huomiota kiinnitetään myös nivelten mobilisointiin, ”voiteluun”. Aktiivinen/dynaaminen venyttely antaa ”jousipyssymäisen” jäntevän lihaksiston. Terveestä lihaksistosta tulee mieleen kissan huolellinen kehon huolto, valppaus yhdistettynä rentouteen, ja lihaksisto on valmiina nopeaan toimintaan jopa venyttelyn jälkeen.

Mitä saavutat

kireät lihakset venyvät ja heikot lihakset vahvistuvat

nivelten liikkuvuus lisääntyy

lihaksisto jäntevöityy

opit hallitsemaan kehoasi

Kenelle sopii

kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille ja liikunnan aloittajille

palauttavaksi harjoitteluksi urheilijoille

synnytyksestä palautuville, kuntoutuville; loukkaantumisten jälkeen lihasten vahvistamiseen